“Dúrf je dat wel, autorijden in Marokko? Zot chaotisch. Rijden door smalle straatjes in drukke steden waar je de weg niet kent? Weet je het zeker, het is wel onze vakantie..” Herkenbaar? Veel reizigers twijfelen, voorstelbaar maar niet nodig. Autorijden in Marokko is een van de beste manieren om het land te zien. Maar een beetje voorbereiding kan geen kwaad.
Autorijden in Marokko doe je zo
Voor een goede voorbereiding hieronder 8 tips over autorijden in Marokko van Brahim, een ervaren lokale reisexpert van Local Hero Travel. Hij woont in Agadir en regelt veel huurauto’s, ook via Nederlandse verhuurders.
1. Het wegennet
De laatste jaren is er behoorlijk geïnvesteerd in ons wegennet Zelfs de route naar Erg Chebbi, bij Merzouga is nu goed te doen. Wegwijzers staan er volop, met teksten zowel in het Arabisch als in het Engels. Gemiddeld leg je zo’n 60 km per uur af, uiteraard afhankelijk van de weg. Een goede Michelin routekaart (de 742 National) kun je evt. tevoren in Nederland aanschaffen. Ook een GPS huren is mogelijk, reken op ca. € 9,- per dag. Onze doorgaande wegen gaan niet om de dorpen en steden heen maar er dwars door. Net als in Nederland mag je niet harder dan 50 km/u rijden. Wel extra opletten op voetgangers, karren, dieren en overstekende kinderen. In de steden is het druk maar als je rustig rechts rijdt en je spiegels in gaten houdt gaat alles goed. Eenmaal buiten het centrum wordt het verkeer snel rustiger.
2. De verkeersregels
Deze zijn niet veel anders dan in Nederland. Maak je een overtreding (geen gordel, ook op de achterbank, geen richting aangeven of te hard rijden) dan moet je de boete direct cash betalen. Vooral op de toegangswegen naar de steden wordt gecontroleerd maar huurauto’s worden meestal snel doorgezwaaid. Twee andere regels: voorrang op een rotonde is niet standaard maar staat per rotonde aangegeven, zo niet dan heeft verkeer van rechts voorrang. Verkeerslichten hebben een oranje knipperlicht. Je behoort direct te stoppen en mag niet meer doorrijden. Stoppen voor voetgangers daarentegen is dat niet zo gebruikelijk…
3. Je route
Veel van mijn gasten huren een auto tussen Fez en Marrakesh, goed te doen in 5 dagen (of langer). Handig ook omdat je dit niet met het openbaar vervoer kunt doen. Je haalt de auto op in Fez en levert hem in Marrakesh weer in. De zgn. one-way kosten, meestal ca. € 65,-, worden daarbij altijd automatisch bij de huursom opgeteld. Stop buiten de steden en af en toe en vraag of je nog goed zit, en hoe de weg er bij ligt. Ook al denk je het te weten, een praatje met een local is altijd verrassend. Som zit je zomaar aan de thee en wordt je reis een uurtje langer. Op tijd weg en geen haast hebben, het is tenslotte je vakantie.
4. In de stad
Neem in de steden een goedkope taxi. Heb je een hotel in de medina, in een van de smalle straatjes in het centrum van een grote stad geboekt, dan kun je er met je huurauto meestal niet komen, als je het al zou kunnen vinden. Vraag een taxi chauffeur om, tegen een kleine vergoeding, voor je uit te rijden. Hij weet verder altijd wel een parkeerplek in de buurt. Betaal de parkeerman met een fooi (zo blijft je auto schadevrij). Meestal staan er dragers met kofferwagentjes, ze brengen je bagage naar je hotel. Bij hotels in de buitenwijken hoeft dat natuurlijk niet.
5. Wat voor auto?
Reserveer je auto vanuit Nederland of België bij een zgn. ‘broker. Dat is een in Europa gevestigde onderneming die zelf geen auto’s heeft maar het aanbod van verhuurders als AVIS, Hertz, Budget, etc. combineert en hier het meest aantrekkelijke aanbod uit haalt. Je krijgt geen specifiek type auto (je kunt een voorkeur opgeven) maar boekt voor een categorie auto’s. Kies een middenklasser, dan heb je voldoende motorvermogen en een redelijke (nog altijd krappe) bagageruimte. Geen harde koffers maar tassen meenemen helpt en geeft ruimte voor souvenirs die je ongetwijfeld ook koopt.
6. Toch even checken
Twee extra rondjes rond het (luchthaven) parkeerterrein: het klinkt raar, want je wilt direct op weg maar het werkt wél: je voelt de auto beter aan en is er wat met de koppeling of remmen dan merk je het gelijk. Dat geldt ook voor een evt. vreemd rammeltje of een slechte airco. Ook die even aanzetten dus. Zo voorkom je dat je je, eenmaal buiten de stad, gaat ergeren en geen zin of tijd meer hebt om je auto om te wisselen.
7. Kosten en verzekering
Een all-in huurtarief is prettig. Dus een bedrag waarin all km, (bijna) alle verzekeringen en kosten zijn meegenomen. Je hoeft dan ter plaatse geen (soms vaag omschreven) verzekeringen meer af te sluiten. Bovendien hebben die verzekeringen vaak (veel) minder dekking dan de verzekeringen die grote brokers voor heel Europa/Middellandse Zee afsluiten en zijn ze nog duurder ook. Let op: bij ons in Marokko is de vertrekdatum bepalend voor het tarief, net vóór het hoogseizoen huren is dus goedkoper; aan het eind van het hoogseizoen huren is relatief duur. Uiteraard heb je een creditcard nodig op naam van de bestuurder en moeten extra bestuurders (tegen een kleine toeslag) op het huurcontract worden vermeld.
8. Als er iets mis gaat
Het is niet te hopen maar als er wat gebeurt, dan wil je dat alles snel en goed wordt afgehandeld. Bij een auto die je bij een broker als Sunny Cars boekt, heb je in Nederland een Nederlandse tussenpersoon die helpt bij het contact met de lokale autoverhuurder. En voor een zeker gevoel: naast het noodnummer van je autoverhuurder is een 24/7 backup prettig. Boek je via mij (Localherotravel.nl), dan kun je me altijd bereiken en kan ik evt. bemiddelen. Maar laten we daar niet van uitgaan. Insha’allah, een veilige reis en happy traveling.
Ook zin in een rondreis door Marokko, of wil je autorijden in Marokko? Neem contact op met Brahim, je Local Hero in Marokko en regel samen met hem je reis. Kijk op de website van Local Hero Travel.
Check hier voor meer informatie over reizen in Afrika!