Avonturier en reiziger Peter is gek op road trips met klassieke auto’s door exotische en onbekende landen. Peter is altijd op zoek naar de onbegane paden en geen route is hem te gek. Peter is mede-initiator van Amazon Adventures, waarmee de passie voor reizen, avontuur en klassieke auto’s op een perfecte manier worden gecombineerd. Geïnteresseerd in zijn reiservaringen en de voor 2018 geplande Transasia Classic rally, hebben we Peter van Amazon Adventures een aantal vragen gesteld.

Avonturier Peter van Amazon Adventures

Wie ben je en waar kom je vandaan?
Ik ben Peter Postma, 33 jaar. Geboren in Gouda, opgegroeid in Friesland en sinds een jaar of 8 woonachtig in Utrecht. Ik ben geen uitgesproken reiziger, maar meer een avonturier. Op mijn 17e ging ik in militaire dienst en ben toen ook uitgezonden naar Bosnië. Een passie voor klassieke auto’s is mij met de paplepel ingegoten en dat vind je terug in mijn reizen.

Volvo

Waar ging je eerste individuele reis naartoe?
Ik ben geen individuele reiziger, ik zie daar geen doel of uitdaging in. In 2008 vroeg mijn vader mij; wil je met mij mee naar Beijing, in de Volvo Amazon? 12000 kilometer dwars door Rusland en Mongolie, in een oud autootje uit ’65, met je vader. Dat leek mij wel een uitdaging!

Als wat voor “type” reiziger zie jij jezelf?
Zoals ik al zei; ik zie mezelf meer als een avonturier dan als een reiziger. Ik wil niet zozeer doen wat anderen niet doen, maar wel doen waarvan anderen zeggen: dat kan niet. Met een backpack naar Australië, of Zuidoost-Azië? Incatrail lopen? Dan zit je met alle andere Europeanen in dezelfde hostels, dezelfde verhalen te vertellen. Iedereen is anders en iedereen bepaalt natuurlijk zijn eigen avontuur, maar dat is niets voor mij. Maar in die oude Volvo naar Beijing? Of van Las Vegas naar Anchorage Alaska? Van Paramaribo dwars door het Amazone regenwoud naar Rio de Janeiro? Ik kende niemand die dat ooit had gedaan!

Amazon Adventures

Wat betekent reizen per voor jou persoonlijk?
Gaan waar niemand geweest is. Doen waarvan anderen zeggen: dat kan niet.

Welke verre bestemming heb je het laatst bezocht?
Met de jaarwisseling heb ik mijn vriendin verrast met een lang weekend Sint Petersburg. Dat is de mooiste stad die ik ken en ik ben er nu al een aantal maal geweest. Afgelopen zomer hebben we de Transamazonica gereden; van Paramaribo naar Rio de Janeiro. Warm verwelkomd en uitgezwaaid in het vriendelijke Suriname. Door Guyana, waar je terugkeert naar andere tijden in een land waar geen toerist te vinden is. Met een korte uitstap naar Arthur Conan Doyle’s The Lost World in Venezuala waar we met een vlieguigje over de Angel Falls vlogen. In totaal 7500 km dwars door het Amazoneregenwoud van Brazilië. 4 dagen op een boot over de Rio Madeira gevaren. Ons verbaasd over de architectonische pracht van Oscar Niemeyer’s Braslia. Verdwaald in de stijle straatjes van geheimzinnige maar charmante mijnsteden Diamantina en Ouro Preto. En uiteindelijk met nog maar 3 van de 4 versnellingen gefinisht op het Ipanema strand van Rio de Janeiro, precies op tijd voor de opening van de Olympische Spelen.

reizen

Waarom ben je met Trans Asia Classic begonnen?
3 jaar geleden vroegen mijn vader en oom mij om samen de stichting Amazon Adventures op te zetten. Het doel: Unieke reizen voor klassieke auto’s organiseren. Je gaat dan denken; wat is uniek? Wat wil ik nog doen? Wat heeft niemand ooit gedaan? De voorbereidingen voor de Transamazonica waren net begonnen en het concept voor de Oodnadatta Challenge was ook al bedacht. Voor 2016 en 2017 waren dus al plannen genoeg. Maar 2018? Dat is 10 jaar na de Bant to Beijing rally… ik bedacht dat we dat weer moesten organiseren, maar dan beter, en groter. Er zijn immers 2 manieren om van hier naar Beijing te rijden; via de zijderoute, of door Rusland, min of meer langs het traject van de Trans Siberische spoorlijn. Rijd naar Beijing toe via de zijderoute, en rijd weer terug door Rusland. Een ronde van meer dan 25000 kilometer en daarmee de langste rally ooit georganiseerd. Dat is uniek!

Waarin onderscheidt Trans Asia Classics zich van andere rally’s?
In alles. In lengte, in aantal deelnemers, en in prijs! Voor minder dan 40 cent per kilometer (exclusief brandstof) kun je meedoen. Voor ons is het heel belangrijk om dit soort avonturen voor zoveel mogelijk mensen bereikbaar te maken.

avontur

Hoe heb je de route voor de rally bepaald?
Er zijn verschillende zijderoutes; noordelijke en zuidelijke. Wij wilden de mooiste en meest uitdagende route bepalen. Trouw aan het orgineel, maar het moet wel mogelijk zijn. Noord Pakistan, Afghanistastan en Syrie zijn natuurlijk spannend, maar iedereen begrijp dat je onverantwoord is om daar 60 klassiekers uit Europa rond te gaan rijden. Op ouderwetse stafkaarten stippelden we de route uit door Turkije, Iran, Turkmenistan, Oezbekistan en Kirgistan. Vervolgens hebben we ervaringsdeskundigen gezocht om ons te adviseren. Een route in hoofdlijnen is immers 1 ding; je weet dat je van Tabriz naar Teheran, naar Asjchabad en naar Samarkand wilt rijden, maar via welke wegen? Welke bergpassen? Bij welke steden is de grens het makkelijkst? Zijn er wegen waarbij de gemiddelde snelheid door bijvoorbeeld vrachtverkeer te laag ligt om de etappe in 1 dag te rijden? Als er uiteindelijk een route is bepaald, dan rijden we die een jaar tevoren voor om alle uitdagingen in kaart te brengen en waar nodig de route aan te passen. De route van Beijing terug naar Nederland is trouw aan de route zoals gereden tijdens de originele Peking Parijs rally in 1907 en is de omgekeerde route van hoe wij in 2008 reden.

jungle

Tegen welke problemen loop tijdens het organiseren zoal aan?
Die zijn talrijk. Zo kwamen we er tijdens het voorrijden van de Transamazonica achter dat de route van Manaus naar Porto Velho (de beruchte BR319, zoek maar eens op) absoluut onbegaanbaar was voor klassiek achterwiel aangedreven auto’s. Met een goed uitgeruste Toyota Landcruiser deden wij 3 dagen over 800 kilometer. Vorderden op grote delen met slechts 10 kilometer per uur door bijna onbegaanbaar terrein, ver van de bewoonde wereld. Sliepen in hangmatten in de rimboe, en zeiden achteraf: dit was gekkenwerk. Maar die route was dus we de enige die je kon rijden. Het alternatief was alle auto’s op de boot laden en een aantal dagen varen over de Rio Madeira. Maar hoeveel dagen? En wat dat zou kosten? Daar lag de echte uitdaging, want in Zuid Amerika zijn ze niet zo exact!

Op welk land op de route verheug jij je het meest?
Turkmenistan het meest, ze zeggen dat het op Noord Korea na het meest gesloten land ter wereld is. Ook Iran verheug ik me erg op, toch in het westen vaak gezien als ‘de vijand’, net als Rusland. Maar is dat wel echt zo? En hoe is het daar dan echt?

panne

Wanneer is voor jou de rally echt geslaagd?
In de afgelopen jaren hebben we meer dan 1200 auto’s over 80.000 kilometer meegenomen. We hebben auto’s gehad die aan 2 kanten in de vangrails doken, ontplofte motoren en kapotte versnellingsbakken. Al die auto’s hebben, soms na nachten lang sleutelen door onze technische teams de finish gehaald. Dat is het aller belangrijkste.

– Heb je een reistip die je met ons zou willen delen?
Zorg altijd voor voldoende diarreeremmers. Je wilt echt niet eindelijk op de Chinese muur staan, en in paniek naar de wc moeten spurten. Trust me.

Ben je net als Peter van Amazon Adventures ook een fervent reiziger, avonturier, reisfotograaf, of ben je werkzaam in de reiswereld en wil je ook een interview met ons doen? Neem dan contact met ons op via het contactformulier op deze site. Ook zo benieuwd naar Peter’s avonturen en nieuwe road trips en rally’s? Check dan snel haar website Amazon Adventures of de website van Transasia Classics.