Interview met Marjet & Niek van De Afrikaanse droom

Reizigers Marjet en Niek hadden al jaren een droomreis door het prachtige Afrika in gedachten. Die Afrikaanse droom was met een stoere 4×4 een roadtrip van Zwolle naar Kaapstad te maken. Dwars door Afrika weltevertstaan. Met hun roadtrip door Afrika hebben Marjet en Niek hun droomreis uit laten komen. Marjet en Niek hebben het complete avontuur uitvoerig op hun website De Afrikaanse droom beschreven. Geïnteresseerd of hun Afrikaanse droom is uitgekomen, hebben we Marjet en Niek een aantal vragen gesteld.

De Afrikaanse droom van Marjet & Niek

Wie zijn jullie en waar komen jullie vandaan?
Wij zijn Marjet Dekkers en Niek van Halteren. We wonen in Zwolle en zijn beide 29 jaar oud.

Jep

Wat betekent reizen voor jullie persoonlijk?
Reizen is voor ons dé manier om je eigen leven in perspectief te zien. Tijdens onze reis hebben we ook veel bestemmingen bezocht die niet toeristisch zijn en erg verschillen van Nederland. Reizen biedt de mogelijkheid om in een volledig andere wereld te zijn met andere talen, culturen, eten, drinken en natuur.

Hoe zijn jullie op het idee van de trip naar Kaapstad gekomen?
Niek heeft in Zuid-Afrika gestudeerd en werd toen meteen al verliefd op Afrika. Beiden hebben wij het boek ‘een vreemde eend in Afrika’ gelezen. Dit boek vertelt het verhaal van twee Belgische jongens die met een lelijke eend van Brussel naar Kaapstad rijden via west Afrika. Toen dachten wij; dit gaan we ook doen. Het avontuurlijke, onzekere en andere lonkt! Een aantal jaren later, nog steeds met dit idee in het hoofd en beide twee jaar naast ons werk gestudeerd, vinden wij dat we wel een sabbatical verdiend hebben. Onze vertrekdatum wordt gepland; 1 februari 2016.

kind

Welke voorbereidingen moesten er zoal getroffen worden?
Naast de inkoop van diarreeremmers, waterfiltertabletten, malariatabletten etc. zijn er natuurlijk een aantal cruciale zaken die geregeld moeten worden voor zo’n reis. Het belangrijkste was dat onze werkgevers; ROC Landstede en ABN AMRO, akkoord gingen met onze sabbatical van 6 maanden. Na het akkoord op deze toch wel spannende aanvragen konden we met de praktische zaken aan de slag. Een auto, oftewel ons huis voor 6 maanden, moest gekocht worden en aan de volgende voorwaarden voldoen; vierwielaandrijving, ruimtelijk, eenvoudige techniek en een mooie safari look. Onze keuze viel op een Landrover Defender uit 1984. Nou, in het bovenstaande rijtje had eigenlijk ook betrouwbaar moeten staan, want dan waren we niet zo snel meer op deze keuze gekomen.

De weekenden werden vervolgens gevuld met het ombouwen van onze auto tot een echte safarimobiel. Marktplaats was onze grootste vriend en we scharrelden items als; een daktent, een zonnescherm, een krik, verstralers, zandrijplaten, reserve wielen, legerkisten, een koelkast en een stuurslot bij elkaar.
Veel websites, boeken en blogs hebben we gelezen, zodat we een enorme paklijst hadden. Hierop stonden ook een autoverzekering en een carnet de passage. Je auto verzekeren voor een tocht dwars door Afrika, tja daar bleek ook maar 1 verzekeraar voor te zijn in Nederland. Een carnet de passage is een reisdocument voor je auto. Doel hiervan is dat je de auto niet invoert in Afrika, waarvoor je ook een flinke borgsom moet betalen aan de ADAC (Duitse ANWB). Bij binnenkomst en verlaten van een land stempel je dit document af, zodat je kunt aantonen dat je de auto niet hebt ingevoerd. Vergeet je dit, of wil een douanebeambte niet meewerken, dan kun je je borgsom verliezen.

Op welke manier hebben jullie vooraf de route bepaald?
De Belgische heren zijn via West-Afrika naar Kaapstad gereden. In eerste instantie was dit ook ons idee, omdat het gewoon vet leek om via Dakar te rijden, bekend als eindbestemming van de rally door de Sahara. Gezien alle onrust in Afrika, de uitbraak van Ebola in Westelijk Afrika en de verhoogde kans op kidnaps in de zuidelijke Sahara (de Dakar rally werd inmiddels al in Zuid Amerika gehouden), besloten wij om een andere route te kiezen. Via Italië en dan de boot naar Tunesië? Nee dan moet je door Libië, op dat moment ook niet echt rustig. Dan via Turkije en het Midden Oosten rijden? Nee, want dan moet je door Syrië. Dan maar via Griekenland en de boot naar Egypte pakken. Dit bleek uiteindelijk minder makkelijk dan van tevoren gedacht, omdat met de onrust in Noord Afrika alle veerbootdiensten zijn stopgezet. Het verschepen van de auto (naar Alexandrië) en zelf vliegen bleek de enige mogelijkheid. We hebben voor onze route van Alexandrië naar Kaapstad veel gehad aan het boek van Lex Harding, ‘de reis van mijn leven’. Ook het tv programma Dr. Livingstone gaf ons goede input.

droomreis

Hoeveel tijd heeft de complete route in beslag genomen?
Deze vraag was redelijk makkelijk te beantwoorden, omdat we maximaal zes maanden vrij konden krijgen van ons werk. De route die ons door 20 landen heeft geleid wordt door andere reizigers soms in twee jaren volbracht, maar we hebben ook reizigers ontmoet die dit ‘even’ in twee maanden deden.

Waren er landen die jullie moesten schrappen?
Vooraf hadden we bedacht om ook door Burundi te reizen na Rwanda, maar de burgeroorlog die daar woedt heeft ons er van weerhouden. Daarnaast leek het Niek geweldig om naar Mozambique te gaan, bekend om het prachtige duiken met walvishaaien. Door de huidige onrust in Mozambique en tijdsgebrek hebben we gekozen om dit over te slaan. Gelukkig is het duiken met walvishaaien alsnog gelukt op de Seychellen, onze tussenstop voordat we weer in Nederland aankwamen!

Wat was de grootste uitdaging tijdens de reis?
De grootste uitdaging tijdens deze reis was het loslaten van onze Nederlandse standaarden, structuren en mindset. Reizen in Afrika betekent geconfronteerd worden met ultieme geduldoefeningen, corruptie, maar zeker ook tegenslagen. In Soedan ging onze auto kapot. In heel Soedan is het onmogelijk om te pinnen. Het geld dat we bij ons hadden was onvoldoende voor de reparatie, dus we moesten naar Ethiopië. Nou, het is best spannend om honderden kilometers door de woestijn te rijden met een kapotte auto. Na een paar dagen kwamen we aan in de eerste grote plaats in Ethiopië, Gondar. Hier was een heel goede monteur die ons zeker kon helpen… 3 weken later, duizenden euro’s lichter en een gehaast gevoel omdat ons visum verloopt, rijden we eindelijk weg. Deze drie weken waren de grootste uitdaging van onze reis, omdat we écht begonnen te twijfelen of het nog wel verstandig was om door te gaan met onze reis, door de enorme kosten voor de reparatie en de onkunde van deze monteur. TIA (This is Africa).

wildlife

Zijn er landen die onverwachts zijn tegengevallen?
Eigenlijk zijn alle landen die we hebben bezocht mooi op een andere manier. Toch zouden we Tanzania het eerste overslaan. De idiote prijzen die ze hier voor safari’s durven vragen staan in geen verhouding tot de rest van Afrika. De Ngorogoro Crater is een van deze voorbeelden, waar je voor een bezoek met je eigen auto bijna €500,- betaalt voor een dag safari. Zowel Tanzania als Kenia zijn wat ons betreft door het massa toerisme in wildparken af te raden.

Wat was jullie absolute hoogtepunt van de reis?
Wat is het lastig om deze vraag te beantwoorden. We gaan toch een paar dingen noemen:

  • Met een matras onder de sterrenhemel slapen op de grootste zoutvlakten ter wereld: Makgadikgadi Pans, Botswana;
  • Wildkamperen in de woestijn van Soedan;
  • Kamperen langs de Zambezi rivier met olifanten en nijlpaarden op de camping, South Luangwe, Zambia;
  • Een kudde zebra’s rennend over de camping, de camping met het beste uitzicht, Valley of the thousand hills, Namibië;
  • Hardlopen wanneer dat mogelijk was en binnen de kortste keren hordes schoolkinderen achter je aan hebben die met je mee willen rennen of willen spelen.

roadtrip

Ben je net als Marjet en Niek van De Afrikaanse droom ook een fervent reiziger, of ben je werkzaam in de reiswereld en wil je ook een interview met ons doen? Neem dan contact met ons op via het contactformulier op deze site. Ga voor meer informatie over Marjet en Niek en hun fantastische reis en foto’s naar hun website De Afrikaanse droom.

route


© Traveljunks 2021 | Alle rechten voorbehouden