Muenchen

Voor ieders wat wils in Zuid-Duitsland

Al vele jaren doorkruisen we Zuid-Duitsland, op weg naar de wintersport. München laten we dan vanwege de drukke snelwegen en files het liefst links liggen. En bij Füssen weten we dan dat de Fernpass nadert en hopen we dat we vlot kunnen doorrijden. Anders dan die keren zijn beide steden dit keer juist het doel van een weekje er tussenuit.

Veelzijdig Zuid-Duitsland

Het werd een gevarieerde week met voor ieders wat wils. Van kastelen en mountainbiken tot aan biergartens en WOII-historie.

Füssen, charmant en een prima uitvalsbasis

We beginnen in Füssen en de keuze voor dit stadje is niet geheel toevallig. Ten eerste ligt Füssen in de Allgau, een bergachtig gebied dat zeer geschikt is voor mountainbiken en wandelen. Ten tweede is ligt het stadje nabij één van de meest bezochte Duitse bezienswaardigheden, de Königsschlösser Hohenschwangau en Neuschwanstein. Füssen zelf heeft een kleine en charmante Altstadt, waar het ’s avonds na een wandeling, fietstocht of kastelenbezoek goed toeven is op een terrasje met een ‘König Ludwig’ voor je.

Zuid-Duitsland

Hoogtemeters maken

Na zaterdag na aankomst inderdaad enige uren op het terras te hebben doorgebracht, moeten we er zondagochtend toch echt aan geloven. We hebben onze mountainbikes immers niet voor niets meegenomen. De route brengt ons vanuit Füssen eerst naar kasteel Neuschwanstein. De klim er naartoe blijkt slechts een voorproefje te zijn van wat nog zou volgen. Een klim nabij de Plansee, een mooi door bergen ingesloten meer, blijkt toch teveel van het goede. Wijze les, in bergachtig gebied is een route ‘Mittel’ al best wel zwaar en moeilijk als je uit het vlakke Nederland komt. Zo’n 50 kilometer later kunnen we terugkijken op een zware maar mooie tocht door de bergen, over alpenweiden vol met boterbloemen en langs prachtig gelegen meren. De dagen er na doen we nog twee routes , iets minder zwaar, maar nog steeds uitdagend en gevarieerd.

Alpenweide

Tussen het fietsen door maken we ook nog een wandeling naar de zogenaamde Highline179. Deze hangbrug ligt op een half uur van Füssen, nabij Reutte. De hangbrug, 406 meter lang en 110 meter boven de grond, verbindt kasteelruïne Ehrenberg met Fort Claudia aan de overzijde van het dal. Vanaf de ruïne en de hangbrug worden we getrakteerd op mooie vergezichten. Overigens zijn er vanuit Füssen zelf ook voldoende wandelmogelijkheden, zoals de Tegelberg wandeling. Na met een skilift omhoog te zijn gegaan daal je langzaam af, al dan niet naar kasteel Neuschwanstein. Onderweg heb je onder andere een mooi uitzicht op de bovengenoemde Königsschlösser. Die wandelingen en fietstochten zijn, samen met onder meer de bezienswaardigheden en restaurants, mooi gebundeld in een Füssen-app. Erg handig. De routes zijn ook offline te downloaden, zodat je onderweg de kaart en de route kunt raadplegen.

Reutte

Sprookjesachtig Neuschwanstein

Gelegen op een rots, met de bergen op de achtergrond, is Neuschwanstein sprookjesachtig. Niet voor niets diende het als inspiratie voor Disney’s Doornroosje. Na het kasteel van de buitenkant gezien te hebben, nemen we ons voor het kasteel te bezoeken. Daarvoor willen we online tickets boeken. Dat blijkt echter niet meer mogelijk, alles is de dagen dat we in Füssen verblijven al uitverkocht. We overwegen naar de dagkassa te gaan, omdat elke dag ook een beperkt aantal tickets voor de dag zelf verkocht wordt. Aangeraden wordt om dan al om 07.00 uur in de rij te gaan staan… Als we horen en lezen dat de tour een half uurtje duurt, onder verplichte begeleiding waarbij het maken van foto’s niet is toegestaan omdat dit de tour ophoudt, laten we een bezoek aan het kasteel voor wat het is.

kasteel

Opdat we niet vergeten

Vanuit Füssen in Zuid-Duitsland rijden we via een kleine omweg naar München. En met een goede reden, we gaan namelijk naar concentratiekamp Dachau. Dachau was het eerste grootschalig opgezette concentratiekamp. De infrastructuur, maar ook de organisatie, stond model voor de latere kampen. Hoewel er veel mensen omkwamen, was Dachau overigens geen vernietigingskamp.

Na de toegangspoort, met de alom bekende spreuk ‘Arbeit macht frei’, gepasseerd te zijn, lopen we over het terrein. Ondertussen vertelt de Nederlandse audioguide ons het nodige over het kamp en hetgeen er zich afspeelde. Bijzonder indrukwekkend om het aan te horen. Ook de vele foto’s in het hoofdgebouw maken veel indruk. Na ons bezoek rijden we toch ietwat stilletjes naar ons hotel in München.

KZ

Ein Prosit in München

Na in München ingecheckt te hebben in ons hotel lopen we naar de nabij gelegen Augustiner Keller met haar grote biergarten. We vinden in een tafel in het bedieningsgedeelte van de biergarten. Omdat het nog geen 17.00 uur is, kunnen we nog een halve liter bier bestellen. Daarna kan alleen nog maar een Maß, oftewel een liter bier…, besteld worden. We staan nog even stil bij het bezoek aan Dachau van eerder die ochtend. Langzamerhand stromen de om ons heen gereserveerde tafels vol. Wat blijkt, de biergarten ligt in een zakenwijk. De tafels worden dan gereserveerd, zodat de zakenmensen na het werk nog een biertje kunnen drinken. Het is er gezellig druk en opvallend, we horen en zien weinig toeristen. Mogelijk dat die in het zelfbedieningsgedeelte zitten, maar hoe dan ook, wel fijn om onder locals te zijn.

Bier

In München zijn meer dan 100 biergartens en zitten er zes grote brouwerijen (Augustiner, Hacker-Pschorr, Hofbräu, Löwenbräu, Paulaner en Spaten). We kunnen dus moeilijk om bier heen. Toch doen we een dappere poging. Om te beginnen gaan we naar de Viktualienmarkt. Dit is een dagelijkse markt, waarbij het aanbod varieert van groente en fruit tot aan wijn, bratwurst en olijven. We kopen wat verse producten en lopen naar de Englischer Garten om deze onder het genot van een heerlijk zonnetje op te eten. Vervolgens lopen we naar de lokale surfplek in het park. Surfen? Jazeker, dat kan in München. In de Eisbach hebben ze een kunstmatige golf gemaakt, waarop gesurft wordt. Mooi om te zien hoe die golf getrotseerd wordt. Verder ligt de;Chinesischer Turm in het stadspark. En dat is dan ook waar we onze poging om bier links te laten liggen, moeten staken. Bij die Chinese toren is namelijk ook een biergarten gevestigd. De Duitse livemuziek is niet persé goed, maar gezellig is het wel. De Maß en Brezl smaken prima.

Hirmer

Na de volgende dag gewinkeld te hebben, wat goed kan in de omgeving van de Neuhauser Strasse en het winkelcentrum Fünf Höfe, sluiten we de avond en daarmee ook onze week Zuid-Duitsland af bij een barretje aan de Gärtnerplatz. We kunnen terugkijken op een gevarieerde week en dan zijn we in München nog niet eens naar het BMW-museum en BMW Welt geweest, of naar het Olympiapark. Ook qua wandelen en fietsen zijn er nog legio mogelijkheden in Zuid-Duitsland. Genoeg redenen dus om nog eens terug te keren.