Vluchtvertraging, annulering of een gemiste aansluiting, drie ergernissen die je als reiziger kunt missen als kiespijn. Reizigers hebben tegenwoordig een enorm aanbod aan vliegmaatschappijen en bestemmingen waaruit ze kunnen kiezen. De concurrentie tussen vliegmaatschappijen is groot, en goedkoop en top service zijn dan ook dé verkoopargumenten. Toch gaat het m.b.t. dat laatste vaker mis dan ze toe willen geven.
Vluchtvertraging of gemiste vlucht gehad?
Net als veel andere reizigers vliegen wij regelmatig naar de mooiste bestemmingen op de wereld. Vaak gaat alles volgens plan, maar soms loopt het niet zoals vooraf gedacht. Tijdens de terugreis van onze trip naar de Azoren ging het bij de tweedelige combinatie TAP Portugal en SATA behoorlijk mis. De eerste vlucht van São Miguel naar Lissabon begon met een vertraging van zo’n twee uur. In de toch al krappe vertrekhal werden we met z’n allen gestald en konden we de flesjes frisdrank in de defecte automaat alleen maar vanaf de andere kant van het glas bekijken. De tijd verstreek tergend langzaam en we konden alleen maar hopen dat het allemaal wel zou meevallen. Aangezien we voor de aansluitende vlucht een tussenstop van iets meer dan anderhalf uur hadden, wisten we nipt voor vertrek dat we de toch al krappe aansluiting naar Brussel konden vergeten.
Bedenkelijk beleid vliegmaatschappij
Aangekomen in Lissabon bleek dat we de aansluiting zoals gevreesd gemist hadden. Gelukkig heeft TAP Portugal meerder vluchten per dag tussen Lissabon en Brussel, dus hadden we hoop snel verder te kunnen reizen. We werden door de stewardess getipt ons verhaal te doen en op een nieuwe vlucht om te boeken bij de servicecounter van de vliegmaatschappij. De lange rij aan de counter van TAP loog er niet om. Wij waren duidelijk niet de enigen die de dupe waren van het bedenkelijke beleid van deze vliegmaatschappij. Toen we eindelijk aan de beurt waren kregen we te horen dat we niet de volgende, maar de daarop volgende vlucht naar Brussel kregen toegewezen. Als pleister op de wonde van vier uur extra wachttijd kregen we een tegoedbon, waarmee we amper een menu van het restaurant met de goudgele M konden betalen..
Geen ingecheckte bagage
Wanneer we na een tussenstop van dik vijf uur eindelijk richting Brussel gingen, dachten we dat het gedoe wel voorbij zou zijn. Helaas, het ging verder. Tot overmaat van ramp bleek onze ingecheckte bagage niet op de band te liggen in Brussel. Navraag leerde ons dat TAP Portugal zelfs met dik drieeneenhalf uur extra overstaptijd onze reistas niet op de juiste vlucht had weten te krijgen. Dat we na een hele dag wachten door de volledig incompetente vliegmaatschappij beloond werden met dit cadeautje is als een zure kers op de toch al onsmakelijke taart. Gelukkig werd onze reistas snel opgespoord en heeft men ze twee dagen later bij ons thuis bezorgd. Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen. Lijkt me trouwens ook het perfecte motto voor TAP Portugal..
Compensatie bij vluchtvertraging
Gelukkig is het in de Europese Unie wettelijk geregeld dat je voor een vluchtvertraging of gemiste vlucht een compensatie kunt vragen bij de vliegmaatschappij. Na navraag bij de vliegmaatschappij te hebben gedaan bleek al snel dat ze niet thuis zouden geven. Duidelijk negeerden ze onze claim en bleek de tactiek van TAP Portugal ordinair uitzitten. Gevalletje langste adem en zo.. Na onderzoek op internet leerden we dat we recht op compensatie hebben voor de vluchtvertraging, maar zagen we door de bomen het bos niet meer. Hebben wij het hierbij gelaten? Natuurlijk niet. We hebben actie ondernomen en de vliegmaatschappij aansprakelijk gesteld voor geleden schade en ongemak. Daar hebben we namelijk wettelijk recht op. Hieronder delen we onze tips m.b.t. het claimen vanwege vluchtvertraging.
Tips claim vluchtvertraging
Zorg dat je alle documenten m.b.t. de betreffende vlucht bewaard. Boekingsformulieren heb je bij online boekingen in je mailbox, en ticket en boardingpas kun je bijvoorbeeld fotograferen. Noteer de daadwerkelijke tijden van vertrek en aankomst, zodat je achteraf kunt vergelijken met de oorspronkelijke gegevens. Mocht je iets van een vergoeding voor spijs en drank op de luchthaven krijgen, bewaar ook dit bewijs hiervan ook goed. Al is het maar om een compleet verhaal paraat te hebben.
Besteed het indienen van een claim uit, want er komt meer bij kijken dan je denkt. Claim je schadevergoeding bij vertraging vlucht bijvoorbeeld bij AirHelp. De juristen van AirHelp zijn gespecialiseerd in het claimen van compensaties bij vluchtvertragingen en werken middels een no cure no pay concept. Je hoeft na persoonlijke gegevens enkel de vluchtgegevens door te geven en de juristen doen de rest.
Ga er niet vanuit dat het 1-2-3 geregeld is en je de schadevergoeding binnen no time op je rekening hebt. Het juridische proces kan tijdrovend zijn en veel maatschappijen traineren het verloop van de claims uit tactische overweging. Als je claim terecht is, dan heb je wettelijk gezien recht op een schadevergoeding. Uiteindelijk zal de vliegmaatschappij over de brug moeten komen.