Als reiziger wil je het liefst naar de meest fantastische oorden afreizen en alles van je oneindig lang lijkende bucketlist afvinken. Vaak zijn het mysterieuze archeologische steden, prachtige nationale parken, afwisselende steden en tropische stranden. Veel hiervan lijken we allemaal op onze lijst met wensen te hebben. Hierdoor komt die absolute droomplek nogal eens onder druk te staan.
De droomplek die tegenvalt
Waarom willen we toch allemaal hetzelfde zien? Waarom lijken we die droomplek allemaal op hetzelfde moment te bezoeken? Wat maakt het ene strand mooier dan het andere? Wat de een mooi vindt, kan de ander natuurlijk ook bekoren. Met welke reden doet voor mijn gevoel 98% van alle toeristen hetzelfde rondje in een archeologische stad? Enkele vragen die bij me opkomen als ik een compleet overspoelde droomplek bezoek. Is het gemakzucht van de toerist, of is het de naam die de aantrekkingskracht bepaald? Misschien willen we gewoon allemaal precies hetzelfde zien of doen.
Gesloten stranden
Laatst waren er weer alarmerende berichten over een Thais strand in de media. Ooit gebruikt als decor voor een Hollywood-film, maar voor de regio een welhaast dertien in een dozijn strandje. Maakte de film Maya Beach zo beroemd, of is de oorzaak een andere? Onlangs besloten de autoriteiten van de Filipijnen om het tropische eiland Borocay voor een bepaalde periode te sluiten. Het eiland heeft al een tijd de stempel van een droomplek en wordt zo overlopen door toeristen, dat het inmiddels onherstelbaar beschadigd blijkt te zijn. Het ecosysteem is compleet ontregeld en veel van de natuurlijke schatten zijn voor altijd naar hun grootje.
Social media
Persoonlijk was ik tijdens de beginperiode van het internet bang voor het mainstream worden van het maken van verre reizen. Alle informatie kwam binnen ieders bereik, en contact met het thuisfront leek met chat- en mailprogramma’s steeds minder obstakels te hebben. Gevoelsmatig begon de hysterie pas in de tijd dat social media z’n opmars maakte. Vooral Instagram lijkt hier een groot aandeel in te hebben. Dromerige plaatjes van hippe globetrotters en stoere vagebonden, op de meest mooie locaties in beeld gebracht. Dat wilde blijkbaar opeens iedereen. Grote reisorganisaties, lokale touroperators en de talloze digitale mediakanalen speelden daar gewillig op in. Ze denken commercieel en maken die droomplekken alleen maar bereikbaarder. Dat was het begin van het einde..
Uitholling
Toch begrijp ik niet waarom veel toeristen zo op een kluitje willen zitten. Vaak blijkt uit verhalen dat ze er tijdens het bezoek lichtelijk onthutst over zijn. Genoemde platforms bieden ook die informatie, informatie die juist deze ontstane drukte beschrijft. Toch? Waarom deze uitholling van het toerisme? Ten eerste speelt geld een grote rol als het om aanbod gaat. Ten tweede speelt de trend van het grote na-apen op reisgebied een grote rol. Blijkbaar is het alleen belangrijk om deze plekken te showen met je eigen kop op de voorgrond. Het strand ernaast is misschien wel mooier, maar dat boeit niet. Waarom zou je een strand fotograferen dat niemand kent? Dan kan ik niet zeggen dat ik uitgerekend op Maya Beach was. Dat kan natuurlijk niet.
Oppervlakkigheid
Uiteraard moet ik ook hand in eigen boezem steken, want aan reclame voor fantastische reizen en fotogenieke droomplekken maak ik me met Traveljunks ook schuldig. Toch probeer ik lezers altijd een verantwoorde manier van reizen aan te raden. Maak geen ritjes op olifanten, probeer plastic afval produceren zoveel mogelijk te vermijden en bezoek vergelijkbare mooie plekken in de buurt van een beroemde must see. Laat je niet meeslepen in de hysterie van de social media kanalen. Vorm je eigen mening als het om het bepalen van een reisroute gaat. Bezoek een plek omdat het je interesseert, maar bezoek het niet om het afvinken. Ik wil niet alle reizigers over één kam scheren, maar ik meen toch echt steeds meer oppervlakkigheid te bespeuren.
Speciale plekken
Ga op reis en laat het op je afkomen. Bezoek een land, regio of stad vanwege jouw interesse in deze bestemming. Ga de drukte uit de weg en laat je verrassen door een onbekende bestemming. Misschien wel een echte droomplek. Bepaal niet alleen door het kijken naar geposeerde filterwerkjes wat je volgende reisroute gaat worden. Lees eens een boek over een land of kijk een natuurprogramma van de regio die je zou willen bezoeken. Misschien niet zo flitsend als die glossy geshopte plaatjes, maar het laat je fantaseren over speciale plekken en je reizigershart harder kloppen! Zo kun je achteraf ook eens vertellen over onbekende plekken. Da’s toch ook leuk voor een keer?!
Kijk hier voor meer inspirerende blogs over alles wat met reizen van doen heeft!