Hoe toeristische hysterie elke droomplek verwoest

  • Home
  • Blog
  • Hoe toeristische hysterie elke droomplek verwoest

Als reiziger wil je het liefst naar de meest fantastische oorden afreizen en alles van je oneindig lang lijkende bucketlist afvinken. Vaak zijn het mysterieuze archeologische steden, prachtige nationale parken, afwisselende steden en tropische stranden. Veel hiervan lijken we allemaal op onze lijst met wensen te hebben. Hierdoor komt die absolute droomplek nogal eens onder druk te staan.

De droomplek die tegenvalt

Waarom willen we toch allemaal hetzelfde zien? Waarom lijken we die droomplek allemaal op hetzelfde moment te bezoeken? Wat maakt het ene strand mooier dan het andere? Wat de een mooi vindt, kan de ander natuurlijk ook bekoren. Met welke reden doet voor mijn gevoel 98% van alle toeristen hetzelfde rondje in een archeologische stad? Enkele vragen die bij me opkomen als ik een compleet overspoelde droomplek bezoek. Is het gemakzucht van de toerist, of is het de naam die de aantrekkingskracht bepaald? Misschien willen we gewoon allemaal precies hetzelfde zien of doen.

droomplek

Gesloten stranden

Laatst waren er weer alarmerende berichten over een Thais strand in de media. Ooit gebruikt als decor voor een Hollywood-film, maar voor de regio een welhaast dertien in een dozijn strandje. Maakte de film Maya Beach zo beroemd, of is de oorzaak een andere? Onlangs besloten de autoriteiten van de Filipijnen om het tropische eiland Borocay voor een bepaalde periode te sluiten. Het eiland heeft al een tijd de stempel van een droomplek en wordt zo overlopen door toeristen, dat het inmiddels onherstelbaar beschadigd blijkt te zijn. Het ecosysteem is compleet ontregeld en veel van de natuurlijke schatten zijn voor altijd naar hun grootje.

Social media

Persoonlijk was ik tijdens de beginperiode van het internet bang voor het mainstream worden van het maken van verre reizen. Alle informatie kwam binnen ieders bereik, en contact met het thuisfront leek met chat- en mailprogramma’s steeds minder obstakels te hebben. Gevoelsmatig begon de hysterie pas in de tijd dat social media z’n opmars maakte. Vooral Instagram lijkt hier een groot aandeel in te hebben. Dromerige plaatjes van hippe globetrotters en stoere vagebonden, op de meest mooie locaties in beeld gebracht. Dat wilde blijkbaar opeens iedereen. Grote reisorganisaties, lokale touroperators en de talloze digitale mediakanalen speelden daar gewillig op in. Ze denken commercieel en maken die droomplekken alleen maar bereikbaarder. Dat was het begin van het einde..

reisfoto

Uitholling

Toch begrijp ik niet waarom veel toeristen zo op een kluitje willen zitten. Vaak blijkt uit verhalen dat ze er tijdens het bezoek lichtelijk onthutst over zijn. Genoemde platforms bieden ook die informatie, informatie die juist deze ontstane drukte beschrijft. Toch? Waarom deze uitholling van het toerisme? Ten eerste speelt geld een grote rol als het om aanbod gaat. Ten tweede speelt de trend van het grote na-apen op reisgebied een grote rol. Blijkbaar is het alleen belangrijk om deze plekken te showen met je eigen kop op de voorgrond. Het strand ernaast is misschien wel mooier, maar dat boeit niet. Waarom zou je een strand fotograferen dat niemand kent? Dan kan ik niet zeggen dat ik uitgerekend op Maya Beach was. Dat kan natuurlijk niet.

Oppervlakkigheid

Uiteraard moet ik ook hand in eigen boezem steken, want aan reclame voor fantastische reizen en fotogenieke droomplekken maak ik me met Traveljunks ook schuldig. Toch probeer ik lezers altijd een verantwoorde manier van reizen aan te raden. Maak geen ritjes op olifanten, probeer plastic afval produceren zoveel mogelijk te vermijden en bezoek vergelijkbare mooie plekken in de buurt van een beroemde must see. Laat je niet meeslepen in de hysterie van de social media kanalen. Vorm je eigen mening als het om het bepalen van een reisroute gaat. Bezoek een plek omdat het je interesseert, maar bezoek het niet om het afvinken. Ik wil niet alle reizigers over één kam scheren, maar ik meen toch echt steeds meer oppervlakkigheid te bespeuren.

reisfoto

Speciale plekken

Ga op reis en laat het op je afkomen. Bezoek een land, regio of stad vanwege jouw interesse in deze bestemming. Ga de drukte uit de weg en laat je verrassen door een onbekende bestemming. Misschien wel een echte droomplek. Bepaal niet alleen door het kijken naar geposeerde filterwerkjes wat je volgende reisroute gaat worden. Lees eens een boek over een land of kijk een natuurprogramma van de regio die je zou willen bezoeken. Misschien niet zo flitsend als die glossy geshopte plaatjes, maar het laat je fantaseren over speciale plekken en je reizigershart harder kloppen! Zo kun je achteraf ook eens vertellen over onbekende plekken. Da’s toch ook leuk voor een keer?!

Kijk hier voor meer inspirerende blogs over alles wat met reizen van doen heeft!


Comments (9)

  • Het is een beetje dubbel denk ik. Onbekende plekken krijgen een gezicht door de grote informatiebom op het internet. En zo wordt de onontdekte plek een bekende toeristische trekpleister die steeds toegankelijker wordt. Makkelijk voor de toerist die iets wil zien zonder daar al te veel moeite voor te doen. Er valt ook wat voor te zeggen, maar de oplossing ligt denk ik vooral in het verspreiden van al die mensen. Zo blijven we alle plekken behouden zoals ze zijn 🙂

    • Het is ook veel oppervlakkigheid. Dat merk je vaak als je met andere reizigers spreekt. Het is natuurlijk ook maar net wat je zoekt in een bestemming. Zie mijn blog over het overvolle Angkor. De meesten hebben geen interesse in de overige tempels, want die kent toch niemand..

  • Goede blog! Ik denk inderdaad dat social media hier een groot aandeel in hebben. Natuurlijk is reizen veel goedkoper en toegankelijker geworden, en reizen er simpelweg steeds meer mensen. Die willen allemaal bepaalde highlights zien, dus is het overal druk. Maar Instagram draagt hier ook zeker aan bij. Iedereen wil dezelfde foto’s bij dezelfde tempels, wil op het hetzelfde witte dak in Santorini staan, wil naar de Rainbow Mountain in Peru en op dezelfde hoge schommel op Bali. Je kunt het mensen niet echt kwalijk nemen, maar inderdaad: denk zelf ook eens na. Wat wil je nu echt zien, waarom ben je naar een bepaald land gekomen en wat interesseert je nu echt? Want als het alleen om het afvinken gaat, kun je beter thuisblijven…

    • Dank je! Ja, toegankelijker is het zeker geworden. Toch vraag ik me wel af of mensen niet eens zelf kunnen nadenken. Ik merk vaak dat ze niet eens het verschil tussen Angkor en Bagan weten. Ik bedoel dan niet in welk land of zo, maar wanneer, door wie en waarvoor .. 😉 Dat is in mijn optiek best vreemd. Waarom ga je er dan toch naartoe. Oké, het is mooi en iedereen gaat er naartoe. Maar is dat de enige reden? Laatst regeerde iemand op mijn FB-post over de drukte bij Angkor “anders gaan we maar naar Bagan, da’s ook zoiets”… Triest!

  • Goede blog Robert en inderdaad ik denk dat het een trend is. Het is ook best lastig, want soms wil je op een bestemming ook die ‘beroemde’ plek zijn. Maar dan wel liefst zonder alle andere 100.000 toeristen. Dat was de reden dat wij al om half zeven ‘s ochtends bij Angkor waren (nee niet Angkor Wat maar Angkor Tom) en daar was het heerlijk rustig. Geen mens te bekennen. Op onze terugweg kwamen we de hordes tegen.
    We proberen wel vaak – ondanks dat we vaak met een groep mee reizen – de minder toeristische dingen uit te zoeken. Ik hoef niet zo nodig meer hotspot x en hotspot y te zien. Misschien ook een klein voordeel van het ‘ouder worden’ of zijn. Haha…
    We kiezen zeker de bestemming niet uit omdat iedereen erheen is geweest, integendeel. Maar het blijft een lastig fenomeen.

    • Ik vraag wel eens waarom men een plek als Angkor of Bagan wil bezoeken. Als antwoord krijg ik vaak “ik heb er toffe plaatjes van op Instagram gezien”. Na mijn volgende vraag over wat de plekken betekenen of wanneer ze gebouwd zijn blijft meestal onbeantwoord.. Met ouder worden zal het ook wel iets mee te maken hebben, wij hoeven ons niet meer zo nodig te bewijzen 😉

  • Goede blog! Ik denk dat veel mensen tegenwoordig zoeken naar onontdekte parels en die parels vervolgens behoorlijk bekend en druk worden. En zo struinen we met zijn allen wat plekken af. Ik kijk bewust niet meer op Instagram naar plekken waar ik heen ga, zodat ik zelf nog verwonderd word, in plaats van dat ik enkel de bevestiging zie van wat ik al had gezien bij een ander. (Of juist teleurstelling, omdat er wel heel veel filters gebruikt worden bij foto’s).

    • Precies dat. Daarom gaan wij dit jaar van het oosten naar het westen van Australië met een 4×4. We zien wel waar we uitkomen tussen enkele vooraf geplande locaties. Dat was twee jaar geleden ook een aaneenschakeling van verrassingen op die manier 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

© Traveljunks 2021 | Alle rechten voorbehouden