Het zal iedere reisliefhebber bekend voorkomen: je bent op zoek naar een goedkoop vliegticket en kijkt en vergelijkt wat rond bij Airlines. Tot je verbazing is datzelfde vliegticket de volgende dag ineens de helft duurder geworden, of je buurman in het vliegtuig heeft voor hetzelfde ticket €50 minder betaald. Hoe kan dat?! Het internet staat vol met allerlei verklaringen en tips over dit fenomeen: bijvoorbeeld je  cookies verwijderen en vanuit een ander IP-adres boeken. Maar is dit wel echt zo effectief? Dit artikel laat zien hoe de vork nou daadwerkelijk in de steel zit!

De zoektocht naar goedkope vliegtickets: hoe zit het nu echt?

Veel reizigers vermoeden dat luchtvaartmaatschappijen cookies gebruiken om het online gedrag van de consument te volgen, maar recent onderzoek lijkt het tegendeel te bewijzen. Verschillende artikelen betreffende dit onderwerp beschrijven hun eigen waarheid in de media. In 2011 heeft de Universiteit Twente, in opdracht van het televisieprogramma Radar, voor het eerst een officieel onderzoek gedaan naar prijsdiscriminatie onder luchtvaartmaatschappijen. De conclusies zijn verassend te noemen…

Onderzoek toont aan dat zowel het IP-adres van je computer, als cookies, geen invloed hebben op vliegticketprijzen. Maar, de kosten van een vliegticket zijn alles behalve stabiel te noemen en prijzen kunnen per dagdeel verschillen. Tijdens het experiment werden de prijzen iedere ochtend, middag en avond gemeten. De meeste prijzen veranderden in de ochtend.

Ook Stedentripper.nl is op onderzoek uitgegaan en heeft de tarieven van Ryanair een maand lang onderzocht met de volgende resultaten:

  • In 44% van de gevallen verschilden de tarieven ten opzichte van de vorige dag
  • 36% daarvan was een prijsdaling
  • 64% was een prijsstijging

Dit onderzoek werd gehouden met verschillende IP-adressen, waarbij cookies en cachedata vooraf werd verwijderd. Lastminute boeken is in het geval van Ryanair niet per definitie goedkoper. Wat verder opvallend was aan het onderzoek van Stedentripper.nl is dat belastingen en toeslagen per vlucht ook kunnen verschillen en dat maatschappijen vaak verkooptechnieken als schaarste toepassen zoals: er zijn nog maar 4 stoelen beschikbaar tegen deze prijs.

Overtuigingsprincipes in de reisbranche

Binnen de reiswereld worden verkooptechnieken als schaarste al veelvuldig toegepast. Boekingssite Booking.com maakt dankbaar gebruik van een ander principe: sociale bewijskracht. Mensen zijn geneigd hetzelfde gedrag te vertonen als gelijkgestemden. Door middel van het plaatsen van reviews proberen zij de consument over te halen tot het plaatsen van een boeking.

Tips

Het internet staat vol met allerlei tips om een zo goedkoop mogelijk vliegticket te scoren. Maar timing lijkt geen doorslaggevende rol te spelen. De volgende tips kunnen je wellicht helpen een goedkoop vliegticket te scoren:

  • Wees flexibel in je vertrekdata.
  • Kijk eens verder dan de Nederlandse luchthavens. Vliegen vanaf Duitsland is vaak goedkoper.
  • Maak gebruik van vergelijkingssites als Skyscanner.nl en Google Flights. Let wel op eventuele bijkomende kosten.
  • Schrijf je eens in voor de nieuwsbrief. Bij scherpe aanbiedingen ben je als eerste op de hoogte!

Hoe bepalen luchtvaartmaatschappijen hun prijzen dan?

Zoals eerder in dit stuk is aangetoond, zijn cookies en IP-adressen niet van invloed bij de vorming van ticketprijzen. Dit is een veel gehoorde mythe, die (naar mijn mening) de wereld uit moet. Maar… als profilering geen rol speelt, waarom veranderen de prijzen dan zo vaak?

De verklaring hiervoor is het zogeheten Yield Management: een kwestie van vraag en aanbod. Maatschappijen willen zoveel mogelijk vliegtickets verkopen met een maximaal rendement. Het schijnt dat luchtvaartmaatschappijen speciale softwaretools gebruiken om zo de customer journey van de klant in kaart te brengen. Hier wordt niet zozeer de individuele bezoeker in de gaten gehouden, maar wel in welke beslissingsfase hij zit. Op basis daarvan genereert het systeem profielen en aanbiedingen om de bezoeker over de streep te trekken.

Hoe luchtvaartmaatschappijen te werk gaan, is niet precies duidelijk. Er zijn vele factoren van invloed, zoals timing. Daarentegen zijn maatschappijen onduidelijk over de manier waarop zij te werk gaan. Nieuwe onderzoeken moeten uitwijzen hoe dit fenomeen precies in zijn werk gaat.

Kortom: De zoektocht naar een goedkoop vliegticket is vergelijkbaar met een avond naar het casino. Als je geluk hebt ga je er met een goedkoop ticket vandoor, maar als je pech hebt betaal je de hoofdprijs. Een ding is zeker: aan de cookies van je computer ligt het niet!

De gastblogger:

dorrisslootMijn naam is Dorris Sloot, ik ben 22 jaar en studeer op dit moment Communicatiemanagement (3e jaar) aan de Hogeschool Utrecht. Voor deze opleiding heb ik 4 jaar Toerisme gestudeerd omdat ik gek ben op reizen en alles wat daar mee te maken heeft. Ik heb research gedaan naar wat er nou waar is over te hoge vliegticket prijzen, hoe cookies daar een rol in spelen en hoe de consument online ‘misleid’ wordt in de reisbranche.