Review: online fotoboek maken

Na een vakantie of een lange reis geniet ik ervan om mijn foto’s te laten zien aan vrienden en familie en om ze zelf af en toe eens terug te kijken. Ik bewaar mijn foto’s altijd digitaal, maar merk dat ik ze dan toch niet meer zo snel erbij pak of ze minder makkelijk aan anderen kan laten zien. Vandaar dat ik graag een geprint fotoboek maak. Ditmaal was het aan mij de opdracht om een fotoboek gemaakt door de Fotofabriek te testen.

Online het fotoboek maken

Geregeld ga ik op reis, waardoor ik ook geregeld een fotoboek laat afdrukken. Vroeger vond ik het leuk om alle foto’s los te laten afdrukken en ze vervolgens zelf in te plakken. Tegenwoordig is het echter veel makkelijker om het boek met de foto’s te laten drukken en vaak is de kwaliteit ook nog beter. Ik heb geen vast adresje voor het drukken van fotoboeken, vandaar dat ik al vele aanbieders heb geprobeerd en een beetje rondshop voor aanbiedingen. Ik moet zeggen dat het maken van een fotoalbum bij de Fotofabriek erg makkelijk en snel gaat. Je download de software en selecteert het soort album (vorm, grootte, soort kaft) dat je wilt. Vervolgens kun je heel makkelijk enkele sjablonen voor de foto’s selecteren. Wil je één, twee, drie of zelfs zes foto’s op een pagina, het kan allemaal. Je kunt verschillende sjablonen kiezen en deze worden automatisch willekeurig over het album verdeeld. Een pagina met één foto wordt daardoor gevolgd door een pagina met drie foto’s en zo verder. Je selecteert het mapje waarin je jouw foto’s bewaard en met één druk op de knop worden deze foto’s geladen in het album. Het is wel erg belangrijk om alle foto’s één voor één na te lopen. Soms valt de plek of de grootte van de foto niet helemaal juist uit. Dit kun je echter makkelijk zelf aanpassen. Het is mogelijk om de foto’s handmatig te vergroten of verkleinen of van plek te verwisselen. Tevens kun je her en der je eigen tekst erbij schrijven. Ben je klaar met het organiseren van alle foto’s, dan kun je het album met een druk op de knop uploaden en wordt het album voor je gedrukt.

Fotofabriek programma

Gebruiksvriendelijkheid

In vergelijking met andere bedrijven die ik eerder heb gebruikt voor het printen van fotoalbums, bevalt de Fotofabriek mij goed. In het begin is het even zoeken hoe het programma precies werkt. Na tien minuutjes proberen was het mij helemaal duidelijk en kon ik aan mijn album beginnen. Ik moet zeggen dat het maken van het album bij de Fotofabriek erg snel gaat. Binnen één uur had ik mijn foto’s netjes in het album staan en kon ik gaan bestellen. Ik herinner me van andere aanbieders dat het selecteren en invoegen van de foto’s echt uren duurde; meestal kreeg ik dat zelfs niet in één avond gedaan. Bij Fotofabriek gaat dat echter van een leien dakje!

Fotofabriek compilatie

Resultaat

Binnen vier dagen kreeg ik het fotoboek per post thuis gestuurd. Het past gewoon in de brievenbus, dus dat is lekker makkelijk. De harde kaft is inderdaad goed stevig en de bladzijden zijn netjes ingebonden. De foto’s en de scherpte zijn van goede kwaliteit, ondanks dat niet al mijn foto’s bij het uploaden de beste resolutie hadden. Ook de kleuren zijn helder en komen overeen met de kleuren in werkelijkheid. Het viel me op dat de kwaliteit van het boek door een medewerker van de Fotofabriek met de hand is gecheckt op onder andere helderheid van de foto’s, eventuele krassen of oneffenheden op de pagina’s en de netheid bij het inbinden. Het boek is handzaam, stevig en bladert zich makkelijk door. Kortom, ik ben zeker blij met dit resultaat. Nu kan ik in de toekomst ook nog genieten van mijn vakantie-belevenissen!

Fotofabriek resultaat

Wil je ook zo’n mooi fotoboek maken? Ga dan naar dit fotoboek op de site van Fotofabriek.nl